글로벌 XR 기업의 특허 분석 (다운로드 : 861회)

남현숙

■ CONTENT

Ⅰ. 연구배경

Ⅱ. XR 기술의 분석

1. XR 기술의 분류

2. XR 기술의 평가지표

III. 연구방법

IV. 연구결과

1. XR기반 시각 기술

2. XR기반 청각 기술

3. XR기반 촉각 기술

Ⅴ. 요약 및 시사점

참고문헌

■ 요약문

코로나19로 인해 사회·경제 활동이 크게 위축되면서 비대면 기반 원격협업과 소통을 구현하는 가상융합기술(XR)의 필요성이 대두되고 있다. XR은 다중감각, 다중장치, 위치기반으로 가상환경에서의 몰입감을 극대화하기 위한 기술이다. 특히 XR의 핵심기술인 다중감각 피드백이 주목받고 있는데 사용자의 감각기관을 통해 사용자의 반응을 획득하는 센서, 카메라 등의 입력 기술, 디지털화된 감각 데이터를 처리하는 기술, 감각기관을 통해 표시되는 디스플레이 등의 출력 기술로 구성된다.

지금까지 XR기술의 선행연구는 시각 기술에 초점을 두었으며 특허 출원인의 출원 건수를 중심으로 기술경쟁력을 분석해왔다. 하지만 본 고에서는 XR기반 시각기술 뿐만 아니라, 청각, 촉각기술을 추가하여 이에 대한 특허 출원인의 양적·질적 기술 수준을 조사하고 분석하였다.

연구 결과 XR 기반 시각 기술에 관한 국내기업의 특허 보유율은 최근 10년간 IP5의 전체 공개특허 건수 19,579건 중 2,042건을 차지하고 있다. 특허의 기술영향력(CPP)과 시장지배력(PFS)을 바탕으로 분석했을 때 국내 기업은 XR 기반 시각 기술의 질적수준 향상을 위한 노력이 요구된다. 또한, XR 기반 청각 기술에서도 비슷한 특성을 나타내고 있다. 관련 특허 보유율은 최근 10년 동안 IP5의 전체 특허 출원 건수 중 11%를 차지하며 질적으로는 비교적 낮은 기술영향력과 시장지배력을 보였다. 촉각기술은 기술영향력과 시장지배력 지수로 분석했을 때 현재까지는 기술과 시장 모두를 선도하는 글로벌 기업이 없어 이 분야는 아직 ‘태동기’ 수준임을 보여주고 있다. 따라서 지속적인 투자와 기술개발에 집중한다면 촉각기술 분야에서는 양·질적 측면에서 모두 경쟁력을 갖출 가능성이 있다.

이처럼 본 연구는 XR기반 시각, 청각, 촉각 기술에 대한 특허 분석을 통해 각 분야의 기술 현황을 분석함으로써, 국내 XR 경쟁력 확대를 위한 시사점을 제시하였다.

■ Executive Summary

As social and economic activities are greatly reduced due to COVID-19, the need for Extended Reality (XR) technology that implements non-face-to-face remote collaboration and communication is emerging. XR is a technology for maximizing immersion in a virtual environment based on multiple senses, multiple devices, and location. In particular, multisensory feedback, a core technology of XR, is attracting attention. It consists of a sensor that acquires the user's response through the user's sensory organs, input technology such as a camera, technology that processes digitized sensory data, and output technology that is displayed through the sensory organs.

XR-based multisensory feedback technology can be divided into visual, auditory, and tactile technologies. Existing prior research was focused on visual technology and the patent holding rate and number of holdings of global XR companies. However, in this paper, not only XR-based visual, but also auditory and tactile technologies were added to investigate and analyze the quantitative and qualitative technical level of the patent applicant.

As a result of the study, the patent holding rate of domestic companies regarding XR-based visual technology accounted for 2,042 out of 19,579 patents for IP5 over the past 10 years. However, in terms of patents' technological influence (CPP) and market dominance (PFS), domestic efforts are needed to improve the quality of XR technology. Auditory technology also showed similar characteristics, accounting for 11% of the total number of patent applications in terms of quantity and was relatively quantitatively superior. Finally, tactile technology accounted for 6% of the total number of patent applications. When analyzed with the index of technological influence and market dominance, there are no companies that are leading both technology and the market so far, showing that the tactile technology is still at the 'infancy' level. Therefore, if we continue to invest and develop these technologies, we have the potential to be competitive in both quantity and quality.

As such, this study presented various policy implications, such as the direction of technology development for the expansion of domestic XR competitiveness, by analyzing the technology status in each field through patent analysis on XR-based visual, auditory, and tactile technologies.

키워드 가상융합기술 메타버스