이현승, 이한영, 차성민

연구17-004_SW관련 국제협정 동향연구 (다운로드 : 1037회)

SW관련 국제협정 동향연구
A Research on the Trend of Software-related Trade Rules


■ 목차

제1장 서론
    제1절 국내·외 시장 환경 및 동향
    제2절 연구의 필요성 및 목적

제2장 SW무역에 관한 WTO협정 및 다자협약 규범 현황
    제1절 소프트웨어 무역에 관한 통상법적 관할 
    제2절 정보기술협정(ITA) 
    제3절 컴퓨터 및 관련서비스(CRS) 시장자유화
    제4절 WTO 전자상거래 작업계획의 논의와 성과
    제5절 지적재산권에 관한 다자협약

제3장 SW무역에 관한 주요 국제협정 상의 규범 및 최신 동향 
    제1절 개관 
    제2절 자유무역협정 
    제3절 환태평양 경제 동반자 협정(TPP) 
    제4절 복수국 간 서비스 협정(TiSA) 
    제5절 역내 포괄적 경제동반자 협정(RCEP) 

제4장 주요국 및 국제기구의 전자상거래 정책 동향 조사·분석 
    제1절 주요국 및 국제기구의 전자상거래 현안 논의 동향 
    제2절 전자상거래 과세에 대한 논의 동향

제5장 결론 
    제1절 개관 
    제2절 소프트웨어 분야의 핵심 통상현안 및 정책시사점 
    제3절 소프트웨어 분야의 통상대응방향 제언 

참고문헌 

< 부 록 >

■ 요약문

1. 제 목

SW 관련 국제협정 동향연구

2. 연구 목적 및 필요성

본 연구는 ‘소프트웨어 관련 통상규범과 국제협약’이라는 관점 하에 WTO 및 FTA 통상규범, 베른협약 등의 국제협정에 대한 포괄·심층·통시적 분석을 통해 소프트웨어 분야의 국제협정의 핵심현안, 정책시사점 및 대응방향을 모색한다.

3. 연구의 구성 및 범위

o SW에 관한 WTO협정 및 다자협약 규범 현황
o SW에 관한 주요 FTA 상의 규범 및 최신 동향
o 주요국 및 국제기구의 전자상거래 정책 동향
o SW분야 글로벌 통상규범의 핵심현안, 시사점 및 대응방향

4. 연구 내용 및 결과

가. 전자상거래

우리나라는 UR(우루과이라운드), WTO ITA(정보기술협정) 및 한미 FTA를 통해 패키지 소프트웨어(package software), 주문형 소프트웨어(customized software) 및 서비스형 소프트웨어(SaaS) 등 소프트웨어 전 분야에 걸쳐 사실상 전면개방을 단행했다. 그런데 메가(Mega) FTA 협상 등 최근 국제동향에 따라, 그리고 한미 FTA 개정협상 대응 차원에서 국가 간 자유로운 정보이전, 컴퓨팅 설비의 위치 제한 금지 및 소프트웨어 소스코드 공개 요건 금지 등 소위 ‘국내화조치(localization measures)’ 금지 규정에 대한 국내 이해당사자들의 관심이 고조되고 있다. 본 연구의 분석결과는 국가 간 자유로운 정보이전 및 컴퓨팅 설비의 위치 제한 금지와 관련한 국내의 법·제도적 리스크가 일부 존재하지만, 소프트웨어 분야와 직결된 리스크는 그리 높지 않음을 보여준다. 국내 법·제도 내에 별도의 소프트웨어 공개 요건이 부재하기 때문이다. 그럼에도 불구하고, 소프트웨어산업 분야가 직면한 우려는 상존 한다. 소프트웨어산업의 근본적 과제인 경쟁력 제고 문제이다. 이를 위해 정부는 추후 통상 협상에서 합법적으로 동원 가능한 정책여력(policy space)을 최대한 확보하고, 민간업계는 디지털무역 자유화를 해외진출의 계기로 삼는 지혜를 발휘하는 것이 무엇보다 중요하다.

나. 지식재산권 및 과세 분야

무역에 있어서 지식재산권의 보호가 중요하게 다루어지고 있다. 지식재산권에 관한 다자 협약인 TRIPs와 WIPO, 양자 간 협약인 자유무역협정들 및 메가 FTA들의 지재권 규정들을 분석하고, 통상 이슈에서 지재권의 중요성을 확인했다. 4차산업혁명시대를 맞아, 향후 통상 협상들에서는 소프트웨어와 데이터의 법적 보호가 더욱 중요해질 것이며, 선진국들은 이전 보다 강한 법적 보호를 요구할 것으로 예상된다.

콘텐츠 무역에서는 관세를 부과하지 않는다는 관행이 이어지고 있다. 그러나 내국세인 직접세(법인세와) 간접세(부가가치세)에 관련해서는, 기존의 과세체계로는 국경 간 전자상거래에 대해 과세하는 것이 현실적인 어려움이 있으므로 국경 간 전자상거래의 특성을 반영한 과세방안을 재검토해야 한다.

5. 정책적 활용 내용

o 국내화조치(localization measures)에 관한 분석내용을 한미 FTA 개정협상을 대비한 SW분야 대응자료 작성에 활용

6. 기대효과

o 글로벌 통상환경 변화에 따른 SW분야의 탄력적 정책 수립 역량 강화
o 통상규범 친화적 SW분야 법·제도 정비 및 비즈니스 전략 수립에 기여
o SW분야 통상현안에 대한 SW정책연구소의 외부협조요청 대응능력 제고

■ Contents

Chapter 1 Introduction
    Section 1 Environment and Trends of Domestic and Foreign Market
    Section 2 Necessity and Purpose of the Study 

Chapter 2 WTO Agreements and Multilateral Agreement on SW Trade
    Section 1 General legal jurisdiction over software trade 
    Section 2 Information Technology Agreement (ITA) 
    Section 3 Liberalization of Computer and Related Services (CRS) Market 
    Section 4 Discussion and Results of WTO Electronic Commerce Transaction Plan 
    Section 5 Multilateral Agreement on Intellectual Property Rights 

CHAPTER 3 Trends in Major International Trade Agreements related on SW 
    Section 1 Overview 
    Section 2 Free Trade Agreement 
    Section 3 Trans-Pacific Partnership(TPP) 
    Section 4 Trade in Services Agreement(TiSA) 
    Section 5 Regional Comprehensive Economic Partnership(RCEP) 

Chapter 4. Analysis of e-commerce policy of major countries and international organizations 
    Section 1 Trends of E-Commerce Issues 
    Section 2 Discussions on the Taxation of Electronic Commerce 

Chapter 5 Conclusion
    Section 1 Overview 
    Section 2 Key Issues and Policy Implications in Software Sector
    Section 3 Suggestions on Software Trade 

References  

< Appendix >

■ Summary

1. Title

A Research on the Trend of Software-related Trade Rules

2. Purpose and Necessity

This research is, from the software trade perspective, to seek key trade issues, policy implications and strategies for software industry by comprehensive, in-depth and diachronic analysis of WTO and FTA trade rules.

3. Composition and Scope

o Software-related trade rules in WTO Agreements and other international arrangements.
o Update Software-related trade rules in major FTAs.
o E-commerce policy discussions in major countries and international organizations.
o Current issues of global software trade rules, their implications and Koreas’strategies.

4. Contents and Results

a. E-commerce

Korea has almost fully liberalized its software market, including package software, customized software, and software as a service(SaaS), through UR, WTO/ITA and KORUS FTA. It is worth noting, however, that controversy is being heightened internationally regarding so-called provisions of‘localization measures’which restrict or impair cross-border free flow of information, location of computing facilities or software source code. Accordingly, domestic stakeholders are also getting focused on the provisions. Findings of this research reveal that Korea has some policy risks around cross-border free flow of information and location of computing facilities with little inherent policy risks as regards software industry. This is because there exists no such requirement in Korea to disclose proprietary software source code. Still, there are fundamental concerns on Korea’s software industry, which is to improve its competitiveness. As of now, its seems very significant not only for government to secure legitimate policy space at maximum possible extent in upcoming trade negotiations, but also for private sector to make smart efforts to utilize digital trade liberalization as a momentum for expanding to overseas market.

b. Intellectual Property Rights and Taxation

The protection of intellectual property rights is important in trade. We analyzed the IPR provisions of TRIPs, WIPO, FTAs and mega FTAs, and confirmed the importance of intellectual property rights in international trade issues. In the era of the Fourth Industrial Revolution, the legal protection of software and data will become more important in trade negotiations, and advanced countries are expected to demand stronger legal protections than before. Through the 1998 global e-commerce declaration, there has been a practice of non-tariffs on cross-border e-commerce. However, regarding the direct tax and the indirect tax, it is difficult to tax the cross-border e-commerce transactions. Therefore, the taxation method reflecting the characteristics of cross-border e-commerce should be reexamined.

5. Policy Use Contents

o To utilize analyzed contents on localization measures for drafting ad hoc report to cope with KORUS FTA renegotiation.

6. Expected Effect

o To Strengthen capacity setting up flexible policy for software industry as per changing global trade environment.
o To help seeking trade-friendly regulatory improvement and business strategies in software industry.
o To enhance SPRis’capacity to handle external request for advice on software-related trade issues.

 

키워드 국제협정